fredag 27 juni 2008

Lunchbröd á la Jamie Oliver

Idag har jag varit och stor handlat, med en riktig inköpslista, så det blev nästa inga spontanköp. Det är faktiskt ganska kul att gå runt på Maxi och leta efter grejerna.

Väl hemma var det dags att ge sig på att baka lunchbröd. Efter att ha käkat de hos Håkan i måndags så har jag varit sugen på att baka de själv. Så jag hade köpt pepparsalami, bacon, köttfärs, championjoner, röd paprika, pizza ost och mozzarella och allt skulle ju bara in i lunchbrödet.

Efter att ha brynt köttfärsen och stekt baconen så var det dags att ge sig på själva brödet. Det var inte lite deg heller, 500 g vetemjöl är ganska mycket! Men men, själva deg knådandet och kavlandet gick väldigt bra. Men däremot var jag nog lite arrogant och underskattade degens häftförmåga. För när jag hade kavlat ut degen så började jag bara att lassa på att. När det var dags att rulla ihop degen så blev det väldigt mycket svårare. Degen satt fast på bänken och började släppa till höger och vänster. Men med viss möda och stort besvär så lyckades jag iallafall rulla ihop den och lyfta bort den till plåtpappret. Sen fick den ligga och mysa i ugnen i över en halvtimme medan jag diskade och snyggade till.

Trots att bröden sprack upp på vissa stället så får jag säga att det var rätt godkänt för att vara första gången. Jag kan säga att de blev riktigt gott och det är grymt mättande. Så nu har jag över ett kilo mat i kylen som bara ligger och väntar på mig.

Resten av kvällen tog jag det väldigt passivt. Kollade på en riktigt bra film med Eddie Griffin "Double Take" - rekommenderas starkt om ni lyckas få tag på den vill säga.

Inga kommentarer: