söndag 1 november 2009

Vi håller huvudet högt…

Då var Allsvenskan slut för i år! Trots att vi förlorade den sista avgörande matchen på hemmaplan så kan jag inte känna mig besviken! Vi har gjort en bragdartad säsong, och det kan ingen säga emot! Man kan inte annat än att vara stolta över våra Änglar och vad de har presterat. Det kanske svider lite idag, men sanningen är att vi har varit underdogs hela säsongen och vi har levererat gång på gång!

IFK_HTCInnan Allsvenskan tog paus U21-EM så var vi serieledare. Under uppehållet säljer vi Pontus Wernbloom och Mattias Bjärsmyr. Sen följer ett par mindre roliga korsbandsskaor, först är det Petter Björlund, sen Nicklas Carlsson, sen Robin Söder, därefter åker Adam Johansson och Daniel Alexandersson. Även Karl Svensson har varit borta större delen av säsongen på grund utav skador. När alla dessa skador drabbade laget så var jag helt säker på att den Allsvenska säsongen 2009 skulle bli ett mellan år för oss. Vi skulle i bästa fall hamna topp 4. Det var vad jag trodde, jösses va fel jag hade!

För i stället för att värva dyra spelare som har vi satsat på unga talanger mixad med lite erfarenhet. Mikael Dyrestam, som i mina ögon är årets genombrott kom in i omgång 13, och har spelat fläckfritt hela säsongen! Killen är 17 år gammal, och han har alltså inte gjort ett enda misstag på hela säsongen. Lägg där till Hannes Stiller, 31-åringen som kommer upp från Qviding och gör Allsvenskdebut och gör succé och Elmar Bjarnason, isländsk mittfältare som kommer bli oerhört viktig för Blåvitt i framtiden, han hade lite svårt att hitta sin roll i början, men blev bättre och bättre för varje match!

Trots alla skador, försäljningar, avstängningar i viktiga matcher så har vi hela tiden varit med och nafsat på guldet till den grad att det hela skulle avgöras i sista omgången i det som har kallats århundradets Allsvenskamatch!

IFK Göteborg mot AIK i sista omgången i en direkt avgörande match om vart guldet hamnar, i Sveriges framsida där den har varit 18 gånger tidigare eller i detta rövhål vi kallar huvudstad? Framsidan mot baksidan är i vanliga fall klassad som högriskmatch. Men idag var nog högriskmatch en underdrift! 1000 poliser på stan, en järnring runt hela Ullevi, mängder med vakter, piketer och hästar (allt till en kostnad av 2-3 miljoner kronor).

Biljetterna till matchen har varit slut i över en månad och biljettpriserna på Blocket och Tradera var inget att skoja om! Rena jävla ockerpriser, den billigaste låg på runt 2000 kronor och sen gick det uppåt. Fick tag på en kille som ville sälja två biljetter för 9000 kr, då är de något som är helt fel!

Jag hade som många andra varit så jävla korkad att jag inte köpte en biljett för jag var inte säker på om matchen skulle ha betydelse eller inte. När jag väl kom underfull med att det var århundradets finalmatch, så stod jag där utan biljett!

En sak var jävligt säker – JAG SKULLE BARA IN PÅ ARENAN!! Om jag så var tvungen att planka in så skulle jag in! Med tanke på all säkerhet runt arenan och järnringen som var en första kontroll (endast folk med matchbiljett fick komma innanför) så kändes det som en omöjlighet att komma in.

Men skam den som ger sig, med hjälp av en oerhört trovärdig förvridning av sanningen, så kom jag innan för järnringen. Sen gick jag in till personalentrén och var alltså inne på själva arenan och pratade med vakter, poliser och arenapersonal och de hjälpte mig snäll och det var så roligt att till och med en vakt följde med mig och visade vilken väg jag skulle gå! Väl framme vid Blåvittklacken var det fortfarande nästan en timme kvar tills publikinsläppet, och med risk för att bli upptäckt gjorde jag de som var säkras. Gick in och satte mig på toa, till det hade kommit in tillräckligt många personer på arenan för att man skulle kunna gå omkring fritt utan att bli upptäckt!

Vi har gjort en fantastisk säsong och även om de svider att förlora sista matchen hemma på våran borg där vi inte har förlorat på hela året, så ska vi hålla huvudet högt och ladda om inför cupfinalen! Vi har ett cupguld att försvara!

VI ÄR BLÅVITT – SVERIGES MESTA MÄSTARE

Inga kommentarer: