fredag 26 juni 2009

Michael Jackson 1958-2009

Igår kväll rapporterade aftonbladet att Michael Jackson hade gått bort i en hjärtattack, medan CNN rapporterade att han låg i koma.

Idag vaknade man upp till nyheten att “The King of Pop” har gått bort, blott 50 år gammal. Vår tids största artist har gått ur tiden, och det är med tungt hjärta man läser tidningarna idag.

Alla har vi ett minne med Michael Jackson som vi kommer bära med oss resten av våra liv, och som ger oss gåshud när vi hör låten, eller ser videon.

För mig är det “The Way You Make Me Feel” från 1987. Det var året då jag började grundskolan och vi bodde i Trollhättan (detta var precis innan vi flyttade till Göteborg). Jag vill minnas att jag slutade skolan runt 13-tiden, och det första jag gjorde när jag kom hem var att jag satte på MTV i hopp om att videon skulle köras, vilket den också gjorde, mer eller mindre dagligen. Det var inte min “första” Michael Jackson låt, men det är låten som än idag ger mig gåshud när jag hör den och ser videon.

Michael Jackson fick ta mycket skit de sista åren, rätt eller fel, låter jag vara osagt men det som är säkert är att han under sitt liv aldrig fick ro att vara den han ville vara. Jag hoppas att han nu har funnit den ro han förtjänar, även om det känns oerhört tråkigt att han har lämnat oss. Må du få vila i frid!MJ

Michael Jackson

29/8 1958–25/6 2009

Inga kommentarer: