torsdag 6 augusti 2009

Mr. IKEA himself

Idag åkte jag, rektorn och våran administratör ner till IKEA för att köpa soffor och annat bröte åt eleverna på skolan. Eftersom IKEA skulle ta närmare två tusen kronor för att köra hem beställningen och dessutom skulle ta två veckor på sig så bestämde vi oss för att hyra en lastbil och köra ner själva.

Jösses, vilken lastbil vi hyrde också, den största som fanns. Hela 7 meter lång och 2,9 hög, en riktig jävla bjässe, och jag fick köra sönder den. Trots sin storlek så var den väldigt skön att köra och jag låg i 140 km/h hela vägen ner till IKEA och tillbaka!

Väl framme på IKEA var vi så pass hungriga så vi gick upp till restaurangen och käkade lite gött, innan vi skulle börja plocka på oss grej. När vi går runt där så märker jag att det är mycket personal som står och lyssna, och första tanken var la att det var någon personalchef som stod och pratade. Men när vi kom närmare stod det klart att det inte var vilket träskaft som helst!

Det var världens tredje rikaste man, och grundaren av IKEA himself – Ingvar Kamprad. Det var helt sanslöst overkligt! Det är ju inte varje dag man springer på en så känd världsprofil. Han är ju Sveriges svar på Bill Gates!

Jag har alltid gillat Ingvar Kamprad, man har läst så mycket om honom att han trots alla sina miljarder är så vardaglig, men man fattar inte det förens man träffar honom! Där står en människa som är rikare än vad hela Sverige är tillsammans (nästan i alla fall) i en skjorta som är så långt i från Hugo Boss man kan komma, en enkel slips och ett par finbyxor. Väldigt vardagligt klädd och inte alls den typiska “företagar-looken”.

Mötet med Ingvar Kamprad gjorde fan min dag, det var riktigt stort. Nästan lika stort som det faktum att jag och rektorn konkade upp fem stora, tunga och otympliga soffor till tredje våningen så svetten sprutade åt alla jävla håll.

Inga kommentarer: