fredag 7 augusti 2009

Hyllsystem á la Momeni!

Eftersom jag och några andra ska få ett nytt arbetsrum så var tanken att vi skulle köpa fyra bokhyllor från IKEA och ha, men efter att jag räknat lite på det så tyckte jag att det skulle bara vara onödigt dyrt att köpa bokhyllor när man kan bygga hyllsystem själv!

Så direkt på morgonen åkte jag och chefen ner till Byggmax och köpte sex hyllplaner, och konsoler. Som vi körde till vårt arbetsrum. Därefter åkte jag ner till Jula och köpte en cirkelsåg så jag kunde såga skivorna.

När jag väl hade kommit tillbaka till jobbet, så åkte vi ner och käka på Pingvin.

Efter maten var det dags att börja jobba! Först fick jag såga ner tre av hyllorna så att allt skulle få plats på väggen. Fråga mig inte hur jag lyckades, men jag lyckades räkna helt fel första gången så när jag hade sågat skivorna och tog tillbaka dom till arbetsrummet och mätte visade sig att jag hade räknat fel på fem centimeter, så jag fick snällt gå tillbaka med skivorna och såga igen!

Sen började det roliga, fick börja mäta och räkna på hur man skulle placera konsolerna så jämt som möjligt för att minimera trycket. Efter lite dividerande kom jag fram till det som förhoppningsvis är det optimala – återstår väl att se om någon hylla rasar ner eller inte!

Tyvärr så var skruvdragaren jag använde inte fullt laddas, så när jag satt upp de tre första dog den. Så de tre andra konsolerna han jag inte fästa ordentligt utan bara skruva i varje skruv lite så att de hänger där de ska.

När jag tog vattenpasset och kontrollerade de tre första hyllorna så var de perfekt raka. Snacka om millimeter-precision!

Så nu ska jag skruva åt dom andra nästa vecka och sen är det klart, men det är en jävla skön känsla när man såg resultatet av sitt arbete!

Inga kommentarer: